Op donderdag 8 juni ontvingen we 20 deelnemers op onze middag voor vaststellers, ontwikkelaars en auteurs. De groep bestond uit betrokkenen uit het bedrijfsleven en vertegenwoordigers van 10 verschillende scholen; allemaal met ervaring en betrokkenheid bij de opleidingen fashion, logistiek, commercie, retail, ondernemen, wonen en MVT.
De diversiteit binnen de groep zorgde voor een rijke uitwisseling; deelnemers hadden verschillende rollen, variërend van vaststeller tot ontwikkelaar.
Tijdens de bijeenkomst namen we de aanwezigen mee in de meest recente ontwikkelingen op het gebied van examinering. Twee belangrijke onderwerpen stonden centraal: portfolio-examinering en de invloed van Artificial Intelligence op examinering.
Portfolio-examinering biedt een alternatieve benadering van beoordelen. Studenten verzamelen en presenteren hun werk en prestaties als bewijs van hun competenties. Studenten kunnen zo de opgedane kennis en vaardigheden op een meer praktische en authentieke manier tonen, in plaats van via traditionele examens.
Daarnaast bood ook de bespreking van de invloed van Artificial Intelligence (AI) op examinering nieuwe inzichten. AI kan worden ingezet om het beoordelingsproces te automatiseren, bijvoorbeeld bij het analyseren en scoren van essays en geschreven antwoorden. Ook kan AI adaptieve examens mogelijk maken, waarbij de vragen worden aangepast aan het niveau en de prestaties van de individuele student. Dit opent de deur naar meer gepersonaliseerde feedback en beoordelingen.
Deze bijeenkomst heeft de deelnemers geïnspireerd en gemotiveerd om aan de slag te gaan met nieuwe examenvormen en de digitale middelen die hierbij kunnen ondersteunen. Dit leidt ongetwijfeld tot innovatieve en verbeterde examens in de toekomst.
Bekijk hier de presentaties van deze middag: