Zeg je Ben Denekamp, dan zeg je retail. In zijn hele werkzame leven is de drogisterij zijn lust en zijn leven geweest. Eerst werkte Ben in de drogist van zijn ouders en daarna had hij een aantal eigen DA-vestigingen. Nu Ben met pensioen is, adviseert hij retailorganisaties en deelt hij zijn kennis en ervaring.
Ook bij Joost Jansen is retail met de paplepel ingegoten. Hij begon als bedrijfsleider in de herenmodezaak van zijn ouders en nam deze zaak uiteindelijk over. Sinds 2014 is Joost actief voor Suitable als shopmanager, regiomanager en inkoper/category manager.
Jaren retailervaring en -expertise
ESS profiteert van deze jarenlange retailervaring en -expertise omdat Ben en Joost al jaren lid zijn van de ESS validatiecommissie Retail. De validatiecommissie be-oordeelt de inhoud en het niveau van de praktijkexamens en werkt hiervoor nauw samen met de ESS vaststellings-commissie Retail. In de vaststellingscommissie zijn scholen vertegenwoordigd waar Retail als vak wordt gegeven. De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is belangrijk voor de kwaliteit van de prakijkexamens.
Blijven investeren
“Waar het mij vooral om te doen is, is dat de opleidingen inhoudelijk zoveel mogelijk bij de tijd zijn,” vertelt Ben Denekamp. “En bij de tijd blijven. Want stilstand is, zeker in de retail, achteruitgang. Je moet blijven investeren in alles wat er maar komt kijken bij het hebben van een winkel.
Zoals de vraag: ‘Welke socialemediakanalen zet ik in?’ En ‘Hoe doe ik dat dan?’ ‘Hoe ga ik om met de mix van offline en online?’ Al dat soort zaken zijn voor elke retailer factoren die de mate van je succes mede bepalen. Dit soort vraagstukken moeten ruimschoots aan bod komen in opleidingen.”
Joost Jansen sluit zich hierbij aan. “Het retaillandschap verandert snel. Door vergrijzing en gebrek aan opvolging, maar ook door de naweeën van de Covid-pandemie is er zelfs kans op verschraling. Verder zie je een groei in webshops en zijn marketplaces zoals Bol en Zalando sterk in opkomst.”
“STUDENTEN RETAIL KLAARSTOMEN VOOR DAGELIJKSE EN VAAK HECTISCHE RETAIL PRAKTIJK”
Ben Denekamp en Joost Jansen – leden ESS validatiecommissie Retail
Kansen zien, kansen grijpen
“Begrijp mij goed, geen opleiding kan natuurlijk een oplossing bieden voor vergrijzing”, gaat Joost verder. “Maar opleidingen kunnen, of sterker móeten volgens mij, studenten laten inzien hoe belangrijk het is om altijd alert
te zijn, bij de tijd te blijven. Om kansen te zien en deze vooral te grijpen.”
Volgens Ben is communicatie een belangrijke factor binnen de serviceverlening. “Neem digitalisering en automatisering. Het gaat er bij deze onderwerpen niet alleen om dat je als student technisch leert hoe je een scanner moet gebruiken of hoe je je website actueel houdt. Het gaat er vooral om dat je de vertaling weet te maken naar het directe klantcontact. Door in je schoenenzaak niet tegen een klant te zeggen dat zijn maat niet voorradig is, maar door samen met deze klant de gewenste schoen in de juiste maat online op te zoeken en te bestellen. De winkelier van nu is al lang niet meer de autoriteit van vroeger. De klant van nu heeft veel informatie en online verkooppunten tot zijn beschikking. Wil je het vertrouwen van de klant winnen en van hem of haar een trouwe klant maken, dan moet je als retailer extra service leveren.”
Veel doorzettingsvermogen
De hamvraag is: kun je het eigenlijk wel leren, retailer worden? “Je moet het voor zeker meer dan 51% van nature in je hebben of het met de paplepel krijgen ingegoten. Maar zelfs dan heb je goede opleidingen en goede begeleiding nodig. Verder zijn een gezonde dosis interesse in het vakgebied en veel doorzettingsvermogen onmisbaar. Juist daarom zitten wij bij ESS in de validatiecommissie Retail. Om, als de retailpraktijkdieren die wij zijn, studenten retail te helpen zich optimaal klaar te stomen voor de dagelijkse en vaak hectische retailpraktijk.”
Moderne Vreemde Talen – Wist je dat …
ESS naast beroepsgerichte examens ook examens voor moderne vreemde talen aanbiedt?
Dat doen wij voor de talen Engels en Duits.
Beheersing van een vreemde taal soms ook in een proeve van bekwaamheid wordt getoetst?
Dit gebeurt als de beheersing van de taal nauw verweven is in de uitoefening van het beroep.
De nieuwe examens gesprekken voeren de vorm hebben van een rollenspel?
Door kandidaten allemaal slechts een stukje van de benodigde informatie te geven voor het rollenspel, moeten zij meer overleggen of uitvragen bij elkaar en vindt er een ‘echt’ gesprek plaats.
De examens afgestemd zijn op de beroepscontext?
We stemmen de opdrachten af op de taken en contexten die relevant zijn voor het beroep.
Inbreng van scholen van groot belang is bij het maken van MVT-examens?
Docenten hebben juiste taalkennis en didactisch inzicht.
Begrijpelijke en haalbare examens Transport en Logistiek
Het kwalificatiedossier, daar draait het uiteindelijk allemaal om. Ook in de opleidingen Transport en Logistiek. Want daarin staat exact beschreven wat elke student van en over dat vakgebied allemaal moet weten en kunnen om het diploma te halen. Daarmee is het kwalificatiedossier dan ook leidend, zeg maar gerust heilig voor alles en iedereen die bij de opleidingen Transport en Logistiek is betrokken. De docenten, de examenontwikkelaars én, niet in de laatste plaats, de vaststellers van de examens. Zij bewaken immers of de logistieke examens inhoudelijk inderdaad recht doen aan het kwalificatiedossier. Daarbij zorgen ze er ook voor dat het examen voor studenten werkbaar en begrijpelijk is. Zonder ook maar iets in te leveren op het niveau van het examen of de kwaliteit van het diploma.
Hechte club
Marleen Pathuis, senior docent Transport en Logistiek aan het Deltion College in Zwolle en Erik Jonker, coördinator Logistiek op het Da Vinci College in Dordrecht zijn twee van die vaststellers. Beiden zijn gepokt en gemazeld in de logistiek en lid van de vaststellingscommissie Logistiek binnen ESS. Marleen Pathuis sinds anderhalf jaar, Erik Jonker al een kleine tien jaar. Erik Jonker: “Die vaststellingscommissie is echt een club. Een hechte club ook waarin niet alleen verschillende scholen met hun opleidingen logistiek zijn vertegenwoordigd, maar die ook nog eens in nauw contact staat met de ontwikkelaars binnen ESS.”
Nuttige wisselwerking
Marleen Pathuis: “Juist daardoor is er sprake van een prettige, maar zeker ook nuttige wisselwerking. Want ESS krijgt van ons, de scholen, uit de eerste hand te horen waar wij in onze dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Wat er in ons werkveld aan ontwikkelingen allemaal speelt en zich aandient. Tegelijk worden wij vanuit ESS bij de les gehouden waar het gaat om onderwijskundige ontwikkelingen die voor de opleidingen logistiek, lees vooral voor onze studenten, van belang zouden kunnen zijn.”
Erik: “De samenwerking is in alle opzichten transparant. In een heel open sfeer worden zaken snel opgepakt. Over en weer staan we open voor ideeën en suggesties. Maar uiteraard ook voor discussie en kritische noten.”
Steeds verder verbeteren
Marleen: “Ons – de scholen, de leveranciers, ontwikkelaars en vaststellers – gaat het eigenlijk maar om één ding: het steeds verder verbeteren van onze logistieke opleidingen. En dat gaat het best, de praktijk laat dat duidelijk zien, door de kracht van de combinatie optimaal te benutten. Want geen van de partijen kan dat alleen: voor het meest optimale resultaat heb je elkaar nodig.” Als de kracht van de combinatie zich ergens heeft bewezen en nog bewijst, dan is het bij hoe de opleidingen logistiek zijn omgegaan met de digitalisering van het beoordelen en examineren. Dat was, heel begrijpelijk, voor alle betrokkenen wennen. Dus juist daar was en is samenwerking de sleutel tot succes.
Naar een hoger niveau tillen
Overigens, de samenwerking tussen ESS en de logistieke onderwijswereld gaat nog verder dan ‘alleen’ de vast-stellingscommissie. Erik Jonker: “Ik noem het door ESS in het leven geroepen Platform Logistiek. Dat komt een paar keer per jaar bij elkaar. Specifiek om docenten en andere bij het logistiek onderwijs betrokkenen bij elkaar te brengen. Om over de volle breedte van het werkveld zaken met elkaar te bespreken. We wisselen ervaringen uit en delen ideeën en plannen met elkaar. Dat gebeurt in een heel open en transparante sfeer. Ook weer puur om elkaar over en weer beter te maken. En de kwaliteit van de opleidingen logistiek in alle opzichten naar een hoger niveau te tillen.”
Dossier Commercie
Samenwerken voor de beste examinering
Sinds september 2022 is er een nieuw dossier Commercie, met daarin onder meer de opleidingen Commercieel medewerker, Junior accountmanager en E-commerce specialist. Een nieuw dossier betekent nieuwe diploma-eisen en daarmee ook nieuwe examens.
Perry van Erp, docent economie aan het Koning Willem I College in Den Bosch: “Als school willen we hier graag over meedenken. Sterker nog: als docent wil ik zelfs mee ontwikkelen. Want het examen bepaalt heel veel. Het is belangrijk dat de examens recht doen aan de actualiteit van ons vak en van de samenleving. Dat het aansluit op onze manier van onderwijs en al helemaal dat het past bij onze studenten.”
Bovengemiddelde interesse
Perry komt uit een onderwijsfamilie en was oorspronkelijk ook van plan die kant te kiezen. Toch kwam hij in eerste instantie in het bedrijfsleven terecht. Een aantal jaar geleden begon het te kriebelen en stapte hij als zij-instromer alsnog het onderwijs in. Zes jaar geleden kwam hij terecht op het Koning Willem I College, waar hij geïnteresseerd raakte in het onderwerp examens. Niet zo gek dus dat hij voorzitter werd van het examenbureau van de sectie Economie en Commercie en dat hij sinds kort ook lid is van de examencommissie binnen het KW1C.
Perry: “Ja, alles wat te maken heeft met examineren en diplomeren vind ik leuk én belangrijk. Om de simpele reden dat het zo’n bepalende factor is in het streven naar een gelijkwaardig en zo eerlijk mogelijk diploma voor iedere student dat perfect aansluit op waar de markt om vraagt.
Elkaar scherp houden
Eén en één is twee: met zo’n grote passie voor en betrokkenheid bij alles rondom examineren, is het niet meer dan logisch dat hij ook veel te maken heeft met examenleverancier ESS. Perry: “Werken met ESS is in alles samenwerken. Nauw samenwerken zelfs. Want wat onze vraag of idee ook is, we kunnen er bij ESS mee terecht. Sterker nog, onze input wordt altijd serieus genomen en als het ook maar even kan, wordt het opgepakt. Natuurlijk roept dat wel eens vragen op of leidt het soms zelfs tot discussie. Hoort er allemaal bij; het is alleen maar goed om elkaar over en weer scherp te houden. Alles om samen tot de beste oplossingen te komen. En daarmee tot de in alle opzichten beste manier van examineren. Want hoe beter de examinering, des te beter het is voor het onderwijs en voor onze studenten!”
“NAUWE SAMENWERKING VOOR DE BESTE OPLOSSINGEN” – Perry van Erp, docent Economie Koning Willem I College Den Bosch
Nadine Storken van Vista College over Schoolyear bij digitaal examineren:
Ga het vooral proberen! Testen, testen, testen en dan uitrollen.
“Sinds schooljaar 20/21 werken wij met ESS Theorie in combinatie met Schoolyear. We wilden onze studenten examens laten maken op hun eigen laptop. Met name voor onze bedrijfsopleidingen was die behoefte groot. Examenkandidaten kunnen nu een groot gedeelte van de examens maken in het bedrijf en hoeven daarvoor niet meer naar een locatie van Vista te komen.
Hoe was de start?
Bij de start moest er veel geregeld worden zoals het maken van afspraken en spelregels rondom digitaal examineren. En daarna natuurlijk het testen. Dit kost tijd, maar is wel een belangrijk onderdeel van het proces.
Onze eigen laptops moesten op een bepaalde manier geïnstalleerd worden, waardoor deze ook op externe locaties gebruikt kunnen worden. Verder moest per laptop Schoolyear gedownload en getest worden. Inmiddels is er een versie beschikbaar die zichzelf uploadt bij een update, maar de afgelopen keren moesten we dit nog handmatig doen.
Wat is er veranderd?
Examenkandidaten hoeven nu niet meer naar een examenlokaal op een Vista-locatie. Wel moeten ze weten hoe ze moeten inloggen.
Als er bijvoorbeeld laptops van Vista worden gebruikt, omdat op een externe locatie geen werkende laptops aanwezig zijn, hebben de kandidaten meerdere inloggegevens nodig.
Dit is af en toe nog wel even zoeken, maar uiteindelijk lukt het iedereen altijd om in te loggen.
Het inloggen was even wennen, maar bij het tweede examen via Schoolyear verliep dat al een stuk beter dan de eerste keer. Het is ook een kwestie van vaker doen.
Wat zijn de ervaringen?
De studenten van de bedrijfsopleidingen zijn enthousiast. Een examen brengt altijd spanning met zich mee, zeker als het op een externe locatie is. Die extra spanning, en vooral die extra (reis)tijd, haal je nu weg door de examens in hun ‘vertrouwde’ lokaal af te nemen.
Ook de docenten ervaren het als prettig. De eerste keer is iets nieuws altijd spannend, maar iedereen ziet er de voordelen nu wel van in. Er kon geoefend worden met een proefexamen, er waren handleidingen en ik of een contactpersoon van het examenbureau was telefonisch bereikbaar voor hulp.
Bovendien zijn de instructiefilms en de handleidingen van ESS over digitaal examineren duidelijk. Als je alle stappen volgt, kan er vrij weinig fout gaan.
Plannen?
Op dit moment moeten docenten de kandidaten nog toegang geven tot de digitale examens en zelf surveilleren. Dat zorgt voor extra werkdruk.
Komend schooljaar gaan we ook voor de reguliere BBL-opleidingen binnen Vista gebruik maken van digitaal examineren in combinatie met Schoolyear. Als dit straks goed loopt, willen we surveillanten van het examenbureau gaan inzetten. Dit zorgt uiteindelijk voor verlichting bij de docent.”
Nadine Storken is docent, coördinator bedrijfsopleidingen, contactpersoon Examenbureau en Lid Examencommissie bij het Vista College in Sittard.
Een examen waarmee je ervaringen en een portfolio kan waarderen? Dat kan!
Laatst spraken we een docent die het keuzedeel Mode Retail begeleidt. De studenten die dit vak volgen zijn erg creatief. Ze steken dan ook veel tijd in het maken van een mooi portfolio. De docent vertelde dat ze de meest fantastische creaties op haar bureau vond.
Alleen … door de knip tussen onderwijs en examinering kon ze alle tijd en aandacht die de studenten in hun portfolio hadden gestopt, niet meenemen in hun cijfer. Dat cijfer wordt namelijk bepaald op basis van een gesprek. Maar laat nou net de meest creatieve student minder goed uit de verf komen tijdens dat gesprek.
‘Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit harde werk van de studenten óók kan waarderen?’ vroeg ze zich af. ‘Ze hebben nu het gevoel dat ze het voor niets doen.’ Ik wist het niet. Het was immers niet toegestaan om een eindoordeel te geven op basis van materiaal dat niet onder examencondities was verzameld.
En ze was niet de enige docent die ons deze vraag stelde. Soms kwam de vraag in een iets andere vorm langs, zoals: ‘Dat hebben de studenten in de opleiding al zo vaak gedaan, waarom moet dit in het examen nog eens?’ Allemaal momenten waarop de examinering eigenlijk ‘in de weg stond’.
Kort daarna volgden we een webinar van Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt – Mol over programmatisch toetsen (hier terug te zien).
Deze manier van toetsen gaat ervan uit dat je tijdens de opleiding van een student informatie verzamelt over zijn/haar ontwikkeling. En net zoals een plaatje op je beeldscherm steeds duidelijker wordt als je meer pixels hebt, krijg je ook door het verzamelen van meer en verschillende informatie een goed beeld van wat de student kan.
Zo goed, dat je uiteindelijk op basis van die informatie kunt beslissen of een student kan slagen.
En nog belangrijker: de pixels hoeven niet onder examencondities verzameld te worden. Omdat je er zo veel hebt, zorgt dat voor de betrouwbaarheid.
Het kan dus wel.
We kunnen wel een examen maken waarmee je een prachtig portfolio kan waarderen. Ook eerdere ervaringen of andere zaken waarop een student trots is, kan hiermee gewaardeerd worden.
Dat betekent wel dat we nog een heleboel vragen te beantwoorden hebben:
- hoe ziet zo’n examen er dan uit?
- wat betekent dat voor je rol als examenleverancier?
- hoe gaan we om met examinering als onderwijs en examinering steeds meer verweven raken?
- wat is er op scholen nodig om een dergelijk examen te kunnen inzetten?
Om hier een antwoord op te krijgen hebben we samen met een aantal roc’s pilots opgezet. In een serie blogs gaan we je meenemen in het ontwikkelproces en vertellen we je wat we geleerd hebben.
En uiteraard hopen we met je in gesprek te komen, want één ding hebben we nu al geleerd van dit proces: zonder dialoog geen leren.
Nova College over ESS Theorie:
Efficiënter, objectiever en je hebt gelijk resultaten
“We zijn in 2019 gestart met ESS Theorie. Examens afnemen via papier kostte ons veel tijd. Je moet examenversies kopiëren voor de studenten en docenten moeten achteraf alles nakijken. Bij digitaal examineren heb je bij meerkeuzevragen gelijk de resultaten. Daarnaast is het risico op fouten en fraude groter op papier. Dat zijn twee grote voordelen van digitale afname.
Proefdraaien
We vonden het in het begin wel spannend, maar dat kwam voornamelijk voort uit angst voor het onbekende. Hoe werkt het precies? Gaat het wel goed als studenten hun eigen laptop gebruiken (BYOD)? Wat moeten we allemaal van tevoren regelen?
We zijn eerst rustig gaan proefdraaien. Dat was echt noodzakelijk. Het begin is altijd lastig maar na de aanloopperiode zijn de studenten en docenten nu tevreden.
Toen wij begonnen met ESS Theorie waren er nog geen instructiefilms beschikbaar. Wij hebben de handleidingen doorgenomen en zo hebben we ESS Theorie ons eigen gemaakt. We hebben naderhand nog wel een instructie van Schoolyear gekregen. Dat was waardevol en nuttig.
We zijn nog niet gestart met ESS Praktijk. We hebben de instructiefilms en handleidingen hiervan bekeken. Het ziet er anders uit dan ESS Theorie en het vinden van bepaalde opdrachten lijkt nog niet altijd logisch. Maar we gaan hier op termijn wel mee aan de slag.
Examens maken op eigen laptops
Studenten maken de examens op hun eigen laptop. Zij werken binnen de beveiligde examenomgeving van Schoolyear. Dat werkt voor de studenten fijn omdat ze op een bekend device werken en voor ons werkt het prettig omdat we niet voor iedere student apparatuur aan hoeven te schaffen. En is het veilig en fraudebestendig.
We schaften wel een laptopkar aan, mocht het werken met eigen laptops toch voor problemen zorgen. We hebben dus wel eigen laptops achter de hand. En op bepaalde schoollocaties zijn computerlokalen ‘internetproof’ gemaakt.
Jullie ervaring?
“Het is efficiënter en de beoordeling verloopt objectiever. Van de gesloten vragen zie je gelijk de resultaten. Dat scheelt ontzettend veel tijd. Wij zeggen ESS Theorie: Doen!”
Koning Willem I College examineert digitaal: Ga gewoon aan de slag en onderzoek de mogelijkheden
“Allereerst onderzochten we of het paste binnen onze examenorganisatie en of het praktisch haalbaar was. We beschikten binnen onze school over examenlokalen met computers, dus de voorzieningen waren er eigenlijk al. We begonnen vervolgens met enkele examens. Dat beviel zo goed dat, zodra het mogelijk was, onze hele afdeling Handel en Commercie overstapte naar digitaal examineren.
Voor de eerste groep studenten was het even zoeken, net als voor de docenten. Niet alle examens waren op dat moment al digitaal beschikbaar. Studenten moesten daarom schakelen. De ene keer werd een examen digitaal afgenomen en de andere keer weer vanaf papier.
We maken gebruik van de handleiding voor de kandidaat. Onze studenten gebruiken deze als ze voor de eerste keer inloggen. De meeste studenten ervaren het nu echt als prettig.
Nakijken is eenvoudiger geworden
Ook de collega’s moesten ontdekken hoe alles werkt. Nu we eenmaal onze draai hebben gevonden zijn de collega’s enthousiast. Het gemaakte werk is beter leesbaar en de mogelijkheid om per vraag (horizontaal) na te kijken werkt prettig. Hiermee zorg je dat vragen gelijkwaardiger worden beoordeeld. De kans op fouten is kleiner door het automatisch optellen van de punten.
Docenten hebben ook geen stapels nakijkwerk meer op het bureau liggen. Het nakijken is eenvoudiger geworden.
De mogelijkheden van het systeem en de instellingen zijn eindeloos. Hierdoor weet je soms niet wat het meest handig of wat wijsheid is. Het is niet altijd even duidelijk wat de gevolgen zijn van het wel of niet inschakelen van een bepaalde optie, dit is echter ook een kwestie van uitproberen, ervaren en doen.”
Wat kan je collega scholen adviseren als het gaat om ESS Theorie?
“Ga aan de slag met ESS Theorie. Ga het testen en zet het in. Begin met een proefexamen van één opleiding, onderzoek de mogelijkheden die het systeem biedt en kijk welke voordelen het je oplevert. Ontdek waar je van kunt leren, wat goed gaat, en wat beter kan.
En … ga vooral in gesprek met ESS, zij kunnen meer voor je betekenen en eventuele twijfels wegnemen.”
ROC Zadkine: Digitaal examineren draagt bij aan kwaliteit onderwijs
Mourad Lamrini en Wim de Ruijter, beiden verbonden aan de opleiding, vertellen;
“Tijdens de uitbraak van de coronapandemie zijn we vrijwel meteen aan de slag gegaan met ESS Theorie. We zijn nu inmiddels anderhalf jaar verder en we zijn er erg tevreden over. Binnen onze school waren al verschillende computerlokalen beschikbaar waarin we examens afnamen bij de studenten. De faciliteiten waren dus al beschikbaar.”
Studenten reageerden over het algemeen goed op de transitie. In het begin zorgde met name het inloggen voor wat stress bij studenten. Door ruim de tijd te nemen – 10 minuten voor de start van het examen – kon 99,9% van de studenten rustig inloggen. De studenten moesten natuurlijk wel even wennen aan deze manier van examineren. Maar nu er meer ervaring is opgedaan, ervaren zij dit als prettig en handig.
De collega’s reageerden heel positief. Omdat je horizontaal kan nakijken (per vraag) bespaar je enorm veel tijd. Daarnaast hoef je ook de handschriften van studenten niet meer te ontrafelen. Het is wel belangrijk om docenten die niet direct betrokken zijn bij het examineringsproces, voldoende (en vaker) te informeren over het gebruik van het systeem.
Wij hebben een presentatie van ESS bijgewoond, we hebben de instructievideo’s bekeken en vervolgens binnen de examencommissie en het onderwijsteam de verschillende rollen verdeeld. We hebben tevens het onderwijsteam meegenomen in de door ons zelf georganiseerde workshops ‘Correctoren’ en ‘Surveillanten’. Daarna zijn we een pilot gaan draaien met een klas en met docenten. Dit beviel goed. Aanvullende scholing was verder niet nodig. De instructievideo’s zijn erg nuttig om op terug te vallen.
Het is gebruiksvriendelijk, het biedt de mogelijkheid om horizontaal na te kijken en je kan heel makkelijk resultaatanalyses uitdraaien. Het levert tijdswinst op en het is milieuvriendelijk omdat het veel papier scheelt. Daarnaast is het ook betrouwbaar, want er worden minder menselijke fouten gemaakt. De resultaten zijn snel bekend. Door de inzet van random examens krijgen studenten unieke examens en vraagvolgordes. Hiermee neemt de fraudegevoeligheid af.
Digitaal examineren draagt dus ook bij tot kwalitatiever onderwijs.
Het is nog even wennen als het gaat om het organiseren van digitale inzage op locatie.
En het vaststellen voorafgaand aan de afname is voor ons wat problematisch. Als Zadkine zijn wij verplicht om alle examens die we gebruiken zelf vast te stellen. Met de digitale examens doen we dat nu achteraf.
Wij raden alle collega-scholen aan om met ESS Theorie te starten. Met ESS Praktijk hebben wij nog geen ervaring, maar ook daar gaan we mee aan de slag. Waar we verder als Zadkine Logistiek College erg tevreden over zijn is de snelheid waarmee ESS handelt wanneer wij met vragen zitten. Alle examenbetrokkenen van onze school zijn positief over ESS Theorie.