Iedere school heeft een eigen visie op opleiden en examineren. En dat is goed, want dat maakt het juist zo interessant in onderwijsland. Geen school is hetzelfde en daarom is er bij ons iets te kiezen. De ene school wil op een meer traditionele manier examineren met een examenmix van theorie- en praktijkexamens. Een andere school wil graag met losse opdrachten werken die verzameld kunnen worden in een portfoliosysteem. En weer een ander wil helemaal geen theorie-examens laten meewegen in het eindoordeel. Zoveel scholen, zoveel wensen.
Hoe komt zo’n gevarieerd examenaanbod dan tot stand? Een ding wat bij er ons altijd uitspringt is dat het aan moet sluiten bij de praktijk, zodat de studenten straks een waardevol diploma hebben. En daarom werken wij altijd nauw samen met docenten. Met jou dus!
In september werden de nieuwe kwalificatiedossiers gepubliceerd, toen konden we eindelijk écht van start. Natuurlijk hadden we vooraf al wat conceptversies voorbij zien komen, waardoor we in de zomer al wat voorwerk konden doen.
Retail en logistiek konden in oktober aan de slag. De eerste bijeenkomsten van de expertisegroepen vonden plaats. Het kwalificatiedossier commercie loopt een iets ander pad. De verwachting is dat deze expertisegroepen in februari van start gaan.
Expertisegroepen
Samen met een groep inhoudelijk experts bekijken we de nieuwe dossiers. Dit zijn vakdocenten van verschillende scholen en mensen uit het bedrijfsleven. Zij denken met ons mee over de indeling van de examens.
Daarnaast zijn meerdere uitgevers aanwezig als toehoorder om zo de aansluiting te garanderen met het lesmateriaal. Zo werken we lesstof onafhankelijk.
In eerste instantie zijn de vakkennis en vakvaardigheden hierbij uitgangspunt. Samen maken we een grove indeling van welke zaken in de praktijk en welke in de theorie geëxamineerd kunnen worden. Examinering in de praktijk heeft altijd onze voorkeur, maar welke vakkennis leent zich nou bijvoorbeeld ook goed om in een theorie-examen te worden afgenomen? En zijn er ook andere examenvormen mogelijk?
Productaanbod
We luisteren goed naar wat de verschillende scholen en docenten willen, denken hardop met elkaar mee, we wikken en wegen en proberen rekening te houden met regionale verschillen. Na inhoudelijke discussie en afstemming leidt dit uiteindelijk tot een concept productaanbod. En op dat punt zijn we nu aanbeland. Je kunt deze concepten van het productaanbod nu inzien op Mijn ESS en ESShare.
Door dit proces proberen we recht te doen aan de wensen van iedere school, en daarmee uiteindelijk dus aan iedere student. Er liggen straks op tijd examens die passen bij de onderwijs- en examenvisie van de school. Ons productaanbod is vooral een overzicht van welke exameninstrumenten wij gaan leveren voor welke kwalificatie. Dit betekent dat er meerdere opties en varianten in staan. Eigenlijk is het productaanbod onze ‘winkel’ en de school kan hierin shoppen.
De conceptversies van het productaanbod van de kwalificaties van retail en logistiek zijn inmiddels gepubliceerd. Nu is het aan jullie om hier op te reageren.
Voor retail kan dit tot 18 januari. Neem contact op met Pauline van ‘t Hoog of Rebecca van der Sluis.
Voor logistiek kan dit tot 24 januari. Neem contact op met Saskia van Ameijden of Antoinette Sonneveld.
Op 1 februari worden vervolgens de definitieve documenten gepubliceerd.