Donderdag 21 november 2019 (13.30 – 16.00 uur)
Thema: theorie-examens
In het Platform Retail op donderdagmiddag 21 november a.s. willen we met u informatie uitwisselen over de inzet van theorie-examens bij de Retailkwalificaties. Hierbij nodigen wij u van harte uit. De volgende ontwikkelingen zijn aanleiding om in deze bijeenkomst de theorie-examinering centraal te stellen:
- Nieuwe kwalificatiedossiers Retail
In de loop van dit schooljaar verwachten we meer inzicht te krijgen in de opzet van de nieuwe kwalificatiedossiers voor de Retail. Dit betekent dat we dan ook voor de theorie een nieuw examen-aanbod gaan ontwikkelen. Een goed moment om de inzet van de huidige theorie-examens met elkaar te bespreken en te bepalen waar we bij de opzet van de nieuwe kwalificatiestructuur rekening mee moeten houden. - Overgang naar digitale afname theorie-examens
Inmiddels zijn de eerste scholen gestart met de afname van digitale theorie-examens. We streven er naar om binnen twee jaar alle theorie-examens digitaal aan te bieden. We geven u graag een introductie op de digitale examens. Daarnaast bespreken we met elkaar hoe deze examens bij u op school optimaal ingezet kunnen worden.
Aanmelden
De bijeenkomst vindt plaats in Ede. De inloop is vanaf 13.00 uur. We starten het programma om 13.30 uur. Om 16.00 uur ronden we af.
Wilt u deelnemen aan deze bijeenkomst, dan kunt u zich aanmelden met het onderstaande formulier. We starten met een plenaire toelichting. Daarna volgen twee rondes in subgroepen. We verzoeken u om per ronde uw eerste en tweede voorkeur aan te geven.
Onderwerpen ronde 1:
- Digitale afname theorie-examens
Wat betekent de afname van digitale examens voor u als examenorganisatie? In deze workshop ervaart u hoe het is om een digitaal examen te maken. Daarnaast gaan wij dieper in op het klaarzetten, afnemen en nakijken van de examens en de itemanalyse. - Theorie-examenaanbod Retail niveau 4 (MR-OR)
Het uitwisselen van ervaringen staat centraal. Welke theorie-examens zet uw onderwijsinstelling in voor studenten op niveau 4? In welk jaar van de opleiding? Wat gaat goed en wilt u in het nieuwe aanbod behouden? Waar kunnen we bij het nieuwe aanbod rekening mee houden om de theorie-examens beter op het onderwijs te laten aansluiten? - Theorie-examenaanbod Retail niveau 3 (ALV)
Het uitwisselen van ervaringen staat centraal. Welke theorie-examens zet uw onderwijsinstelling in voor studenten op niveau 3? In welk jaar van de opleiding? Wat gaat goed en wilt u in het nieuwe aanbod behouden? Waar kunnen we bij het nieuwe aanbod rekening mee houden om de theorie-examens beter op het onderwijs te laten aansluiten?
Onderwerpen ronde 2:
- Examens financieel Retail niveau 3 en 4
De overgang van afname op papier naar digitale afname heeft vooral gevolgen voor de reken-/financiële examens. De examenvragen worden zoveel mogelijk omgeschreven naar gesloten vragen. We kijken naar voorbeelden hiervan. Aan de hand van deze voorbeelden bespreken we ook het niveau van de reken-/financiële examens. Welke ontwikkelrichtlijnen kunnen we opstellen voor de examens bij de nieuwe Retail-dossiers? - Taalniveau in examens niveau 3 en 4
Met elkaar bespreken we uw bevindingen betreffende het taalgebruik in de niveau 3 en 4 examens. Daarnaast bespreken we aan de hand van enkele voorbeelden hoe we het taalgebruik kunnen verbeteren. - Theorie-examenaanbod Retail niveau 2 (VK)
Het uitwisselen van ervaringen staat centraal. Welke theorie-examens zet uw onderwijsinstelling in voor studenten op niveau 2? In welk jaar van de opleiding? Wat gaat goed en wilt u in het nieuwe aanbod behouden? Waar kunnen we bij het nieuwe aanbod rekening mee houden om de theorie-examens beter op het onderwijs te laten aansluiten?