Bij de ontwikkeling van de examens bij de nieuwe kwalificatiedossiers Retail zijn we gestart met het opleveren van twee varianten van de proeve van bekwaamheid:
- de proeve met werkprocesbeoordeling
- de proeve met voorwaardelijke meting
Bij aanvang van het schooljaar 2023-2024 willen we ons aanbod graag uitbreiden met een derde variant: de portfoliobeoordeling.
Kwalificerend portfolio
Met de portfoliobeoordeling zien wij een kans om het leren en beoordelen beter op elkaar te laten aansluiten. De inzet van een kwalificerend portfolio biedt mogelijkheden om:
- meer gebruik te maken van feedback.
- de scheidslijn tussen leren, beoordelen en examineren minder strak in te zetten.
- de student een modulaire en/of gepersonaliseerde route te laten volgen.
- een diversiteit aan bewijzen te waarderen.
Scholen die een kwalificerend portfolio willen inzetten, kiezen daarmee ook voor een andere opzet van onderwijs, beoordelen en examineren. Daarom willen we graag een praktische, werkbare opzet aanbieden waarmee de school het komend schooljaar al kan beginnen. Deze opzet werken we vervolgens met elkaar verder uit op basis van gebruikerservaringen.
Meld je aan voor de klankbordgroep
Voor deze klankbordgroep nodigen we scholen uit die komend schooljaar van start willen gaan met deze variant voor de retailopleidingen.
We bespreken de uitgangspunten van portfolio-beoordeling en we leggen de eerste concepten voor. Met elkaar bespreken we wat er nodig is om het komend schooljaar al met deze vorm van opleiden en beoordelen te kunnen starten.
Denk mee en geef aan wat de wensen en de mogelijkheden zijn. Zo kunnen we met elkaar een nieuw en praktisch uitvoerbaar portfolio-aanbod ontwikkelen.
Je kunt je aanmelden voor deze klankbordgroep door contact op te nemen met Pauline van ’t Hoog of Roosanne van Veelen.