In deze roerige tijden van herziening en bezinning namen toch ruim honderd ESS gebruikers de moeite om de digitale vragenlijst van het tevredenheidsonderzoek in te vullen. De vragen hadden betrekking op de relatie met ESS examenservices, de producten en de wensen van de gebruikers voor nu en de toekomst.
Scholen zijn tevreden over het contact met ESS en noemen de korte lijnen, het persoonlijk contact en de snelle reactie op vragen als positieve punten. Vanwege de herziening van de kwalificatiestructuur en de examens is er veel behoefte aan informatieverstrekking vanuit ESS.
De aansluiting van de ESS examens op de onderwijsvisie en het onderwijsprogramma van de scholen wordt positief gewaardeerd. Met name de goede aansluiting van de examens op de kwalificatiedossiers, de levering van een compleet pakket en de examenmix maken dat de examens goed inzetbaar zijn. Specifieke wensen richting de examens bij de herziene dossiers richten zich vooral op de vereenvoudiging van de procedure en beoordelingswijze, de mogelijkheid voor simulatie, het handhaven van de examenmix en in het algemeen de wens om meer keuzemogelijkheden te hebben.
De gebruikers tonen zich tevreden over de exameninstrumenten. Ruimte voor verbetering wordt ook gezien en suggesties hiervoor worden gedeeld.
Samenvattend concluderen we dat er veel betrokkenheid is vanuit de scholen bij ESS. De gebruikers waarderen ESS en geven constructieve feedback. Samen richten we onze blik op de toekomst.
Actiepunten voor ESS naar aanleiding van dit tevredenheidsonderzoek:
- De procedure praktijkexaminering versimpelen en verminderen van handtekeningen en papierwerk.
- Het aanbieden van een grotere keuzemogelijkheden voor scholen voor de inzet van examens en bijvoorbeeld simulatiemogelijkheden.
- Het uitbreiden en intensiveren van de communicatie richting alle gebruikers en betrokkenen van ESS, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven en Mijn ESS.