Het gebruik van chatbot-tools (AI) onder studenten neemt toe. Scholen staan hiermee nog meer voor de uitdaging om de authenticiteit van het ingeleverde werk van studenten te controleren. Is het ingeleverde werk ook echt door de student zelf gemaakt?
Presentatie of gesprek
ESS heeft bij alle schriftelijke opdrachten of werkstukken, als verplicht onderdeel, een presentatie of een (panel)gesprek opgenomen.Tijdens de presentatie of het gesprek stellen examinatoren vragen over de inhoud van het ingeleverde werk aan de examenkandidaat. Dit geeft inzicht in hoe en waarom de kandidaat tot bepaalde antwoorden of inzichten is gekomen.
Leerprestaties meten
Daarnaast kan een gesprek helpen om leerprestaties van een student te meten. Heeft de student bewust gehandeld? En welke keuzes zijn er gemaakt en waarom?
Docenten kunnen met behulp van een gesprek achterhalen of een student echt begrijpt wat er gevraagd wordt en of de student in staat is om de vergaarde kennis op een begrijpelijke manier uit te leggen. Dit is belangrijk voor eventuele verdere begeleiding van de student of voor het bepalen van een oordeel.
Een gesprek kan ook bijdragen aan de ontwikkeling van de student. Docenten kunnen feedback geven op de werkwijze van de student en daarmee leert de student hoe het in de toekomst beter kan presenteren.