In juni vond het jaarlijkse gesprek met de Inspectie van het Onderwijs plaats. In dit gesprek bespreken we onze visie op examinering, de keuzes die hieruit voortkomen, de verantwoording van deze keuzes en de nieuwe producten die we hebben ontwikkeld of willen gaan ontwikkelen.
Keuzedelen
Deze keer hebben we onder andere gesproken over de examinering van de keuzedelen. Veel keuzedelen beschrijven een proces of ontwikkeling die de deelnemer moet doormaken. Om dit proces of deze ontwikkeling in kaart te brengen, is het portfolio een geschikt exameninstrument.
In een flowchart (zie hieronder) hebben we de systematiek geschetst. De instrumenten bevatten ontwikkelingsgerichte opdrachten die opgenomen worden in een portfolio. De randvoorwaarden voor dit portfolio staan beschreven in het instrument. Na het vullen van het portfolio, wordt dit portfolio beoordeeld. Op basis van deze beoordeling krijgt de deelnemer een ‘go’ of een ‘no-go’ voor het examen.
Dit examen bestaat dan uit een presentatie of een gesprek. Tijdens deze presentatie of dit gesprek licht de deelnemer het proces of zijn ontwikkeling toe. Aanvullend op de toelichting van de deelnemer, stelt de examinator de deelnemer vragen om ook de authenticiteit vast te kunnen stellen.
Proeve met voorwaardelijke meting
Een soortgelijke systematiek is ook te herkennen bij de proeven van bekwaamheid met voorwaardelijke meting en bij de onderzoeksopdrachten en werkstukken.
Tijdens het gesprek bevestigde de Inspectie van het Onderwijs dat een examen met een voorwaardelijke meting een volwaardig examen is dat voldoet aan alle eisen.