Afgelopen najaar hebben medewerkers van ESS de scholen weer bezocht en gesprekken gevoerd over de samenwerking. U leest hier een korte weergave van de resultaten.
Digitalisering
Een aantal scholen is begonnen met de digitale afname van onze theorie-examens. De eerste ervaringen zijn positief. Inmiddels is de pilot van onze digitale proeven van start gegaan.
Betrokkenheid gebruikers neemt toe
De betrokkenheid van scholen bij ESS neemt toe. Bijeenkomsten zoals de relatiedagen en de platformen worden goed bezocht. Ook zien we nieuwe gezichten bij verschillende commissies.
Keuzedeelexamens
Deze examens zijn aangepast. Bij het keuzedeelexamen kan gekozen worden voor een mondelinge en/of een schriftelijke toelichting op het portfolio. Daarnaast is het mogelijk dat scholen hun eigen portfolio-opdrachten inzetten in plaats van de voorwaardelijke opdrachten van ESS. Het keuzedeelexamen Digitale vaardigheden is op deze manier vorm gegeven.
Boekjes voor proeven met voorwaardelijke meting
Voor de proeven van bekwaamheid met voorwaardelijke meting is een verbeterslag in de informatievoorziening gemaakt. De informatie is verdeeld in drie boekjes, namelijk;
– voor de begeleider
– voor de student/examenkandidaat
– voor de examinator.
Dit wordt als positief ervaren.
Het examineren van cross-overs
ESS staat positief tegenover het ontwikkelen van examenproducten in samenwerking met scholen en het bedrijfsleven.
De samenwerkingsgesprekken geven aan dat de samenwerking tussen scholen en onderwijskundigen van ESS goed is.