Onderwijsinstellingen stellen nu in veel gevallen de examens van ESS zelf (per school) vast voordat deze ingezet worden. Door te werken met gezamenlijke vaststellingscommissies waarin een groot aantal scholen vertegenwoordigd is kan een efficiencyslag behaald worden.
ESS legde de werkwijze van een brede vaststellingscommissie voor aan de inspectie. Zij gaven aan dat onderwijsinstellingen de vaststelling kunnen delegeren aan een brede vaststellingscommissie. Er wordt hierbij wel opgemerkt dat de examencommissies van de onderwijsinstellingen eindverantwoordelijk blijven voor de kwaliteit van de examinering en het verstrekken van het diploma.
Komende weken wordt in samenwerking met de Btg besproken aan welke randvoorwaarden zo’n brede vaststellingscommissie volgens de opleidingen zou moeten voldoen. De examencommissies stellen eisen aan de vaststelling van beoordelingsinstrumenten. Aan de gebruikers van ESS wordt gevraagd input te leveren voor de vormgeving van brede vaststellingscommissies voor de verschillende beoordelingsinstrumenten. Naar aanleiding van de reacties wordt een houtskoolschets opgesteld, van waaruit mogelijk verder gewerkt wordt aan de invulling van brede vaststellingscommissies.