Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven bij praktijkexamens
Zeg je Ben Denekamp, dan zeg je retail. In zijn hele werkzame leven is de drogisterij zijn lust en zijn leven geweest. Eerst werkte Ben in de drogist van zijn ouders en daarna had hij een aantal eigen DA-vestigingen. Nu Ben met pensioen is, adviseert hij retailorganisaties en deelt hij zijn kennis en ervaring.
Ook bij Joost Jansen is retail met de paplepel ingegoten. Hij begon als bedrijfsleider in de herenmodezaak van zijn ouders en nam deze zaak uiteindelijk over. Sinds 2014 is Joost actief voor Suitable als shopmanager, regiomanager en inkoper/category manager.
Jaren retailervaring en -expertise
ESS profiteert van deze jarenlange retailervaring en -expertise omdat Ben en Joost al jaren lid zijn van de ESS validatiecommissie Retail. De validatiecommissie be-oordeelt de inhoud en het niveau van de praktijkexamens en werkt hiervoor nauw samen met de ESS vaststellings-commissie Retail. In de vaststellingscommissie zijn scholen vertegenwoordigd waar Retail als vak wordt gegeven. De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is belangrijk voor de kwaliteit van de prakijkexamens.
Blijven investeren
”Waar het mij vooral om te doen is, is dat de opleidingen inhoudelijk zoveel mogelijk bij de tijd zijn,” vertelt Ben Denekamp. ”En bij de tijd blijven. Want stilstand is, zeker in de retail, achteruitgang. Je moet blijven investeren in alles wat er maar komt kijken bij het hebben van een winkel.
Zoals de vraag: ‘Welke socialemediakanalen zet ik in?’ En ‘Hoe doe ik dat dan?’ ‘Hoe ga ik om met de mix van offline en online?’ Al dat soort zaken zijn voor elke retailer factoren die de mate van je succes mede bepalen. Dit soort vraagstukken moeten ruimschoots aan bod komen in opleidingen.”
Joost Jansen sluit zich hierbij aan. ”Het retaillandschap verandert snel. Door vergrijzing en gebrek aan opvolging, maar ook door de naweeën van de Covid-pandemie is er zelfs kans op verschraling. Verder zie je een groei in webshops en zijn marketplaces zoals Bol en Zalando sterk in opkomst.”
”STUDENTEN RETAIL KLAARSTOMEN VOOR DAGELIJKSE EN VAAK HECTISCHE RETAIL PRAKTIJK”
Ben Denekamp en Joost Jansen – leden ESS validatiecommissie Retail
Kansen zien, kansen grijpen
”Begrijp mij goed, geen opleiding kan natuurlijk een oplossing bieden voor vergrijzing”, gaat Joost verder. ”Maar opleidingen kunnen, of sterker móeten volgens mij, studenten laten inzien hoe belangrijk het is om altijd alert
te zijn, bij de tijd te blijven. Om kansen te zien en deze vooral te grijpen.”
Volgens Ben is communicatie een belangrijke factor binnen de serviceverlening. ”Neem digitalisering en automatisering. Het gaat er bij deze onderwerpen niet alleen om dat je als student technisch leert hoe je een scanner moet gebruiken of hoe je je website actueel houdt. Het gaat er vooral om dat je de vertaling weet te maken naar het directe klantcontact. Door in je schoenenzaak niet tegen een klant te zeggen dat zijn maat niet voorradig is, maar door samen met deze klant de gewenste schoen in de juiste maat online op te zoeken en te bestellen. De winkelier van nu is al lang niet meer de autoriteit van vroeger. De klant van nu heeft veel informatie en online verkooppunten tot zijn beschikking. Wil je het vertrouwen van de klant winnen en van hem of haar een trouwe klant maken, dan moet je als retailer extra service leveren.”
Veel doorzettingsvermogen
De hamvraag is: kun je het eigenlijk wel leren, retailer worden? ”Je moet het voor zeker meer dan 51% van nature in je hebben of het met de paplepel krijgen ingegoten. Maar zelfs dan heb je goede opleidingen en goede begeleiding nodig. Verder zijn een gezonde dosis interesse in het vakgebied en veel doorzettingsvermogen onmisbaar. Juist daarom zitten wij bij ESS in de validatiecommissie Retail. Om, als de retailpraktijkdieren die wij zijn, studenten retail te helpen zich optimaal klaar te stomen voor de dagelijkse en vaak hectische retailpraktijk.”
Ga terug naar het overzicht