ROC Zadkine: Digitaal examineren draagt bij aan kwaliteit onderwijs
ROC Zadkine had het digitaliseren van de examinering al een tijdje op het programma staan. De corona-uitbraak bracht daar versnelling in. In maart 2020 startte Zadkine Logistiek College met ESS Theorie en maakten als een van de eerste scholen de overstap van papier naar digitaal.
Mourad Lamrini en Wim de Ruijter, beiden verbonden aan de opleiding, vertellen;
”Tijdens de uitbraak van de coronapandemie zijn we vrijwel meteen aan de slag gegaan met ESS Theorie. We zijn nu inmiddels anderhalf jaar verder en we zijn er erg tevreden over. Binnen onze school waren al verschillende computerlokalen beschikbaar waarin we examens afnamen bij de studenten. De faciliteiten waren dus al beschikbaar.”
Hoe reageerden studenten?
Studenten reageerden over het algemeen goed op de transitie. In het begin zorgde met name het inloggen voor wat stress bij studenten. Door ruim de tijd te nemen – 10 minuten voor de start van het examen – kon 99,9% van de studenten rustig inloggen. De studenten moesten natuurlijk wel even wennen aan deze manier van examineren. Maar nu er meer ervaring is opgedaan, ervaren zij dit als prettig en handig.
Hoe reageerden collega’s?
De collega’s reageerden heel positief. Omdat je horizontaal kan nakijken (per vraag) bespaar je enorm veel tijd. Daarnaast hoef je ook de handschriften van studenten niet meer te ontrafelen. Het is wel belangrijk om docenten die niet direct betrokken zijn bij het examineringsproces, voldoende (en vaker) te informeren over het gebruik van het systeem.
Hoe hebben jullie je voorbereidt?
Wij hebben een presentatie van ESS bijgewoond, we hebben de instructievideo’s bekeken en vervolgens binnen de examencommissie en het onderwijsteam de verschillende rollen verdeeld. We hebben tevens het onderwijsteam meegenomen in de door ons zelf georganiseerde workshops ‘Correctoren’ en ‘Surveillanten’. Daarna zijn we een pilot gaan draaien met een klas en met docenten. Dit beviel goed. Aanvullende scholing was verder niet nodig. De instructievideo’s zijn erg nuttig om op terug te vallen.
Wat zijn de voordelen van ESS Theorie?
Het is gebruiksvriendelijk, het biedt de mogelijkheid om horizontaal na te kijken en je kan heel makkelijk resultaatanalyses uitdraaien. Het levert tijdswinst op en het is milieuvriendelijk omdat het veel papier scheelt. Daarnaast is het ook betrouwbaar, want er worden minder menselijke fouten gemaakt. De resultaten zijn snel bekend. Door de inzet van random examens krijgen studenten unieke examens en vraagvolgordes. Hiermee neemt de fraudegevoeligheid af.
Digitaal examineren draagt dus ook bij tot kwalitatiever onderwijs.
Zijn er ook nadelen?
Het is nog even wennen als het gaat om het organiseren van digitale inzage op locatie.
En het vaststellen voorafgaand aan de afname is voor ons wat problematisch. Als Zadkine zijn wij verplicht om alle examens die we gebruiken zelf vast te stellen. Met de digitale examens doen we dat nu achteraf.
Wat adviseren jullie collega-scholen als het gaat om digitale examinering?
Wij raden alle collega-scholen aan om met ESS Theorie te starten. Met ESS Praktijk hebben wij nog geen ervaring, maar ook daar gaan we mee aan de slag. Waar we verder als Zadkine Logistiek College erg tevreden over zijn is de snelheid waarmee ESS handelt wanneer wij met vragen zitten. Alle examenbetrokkenen van onze school zijn positief over ESS Theorie.
Ga terug naar het overzicht