Nova College over ESS Theorie:Efficiënter, objectiever en je hebt gelijk resultaten
Hoe ervaren medewerkers van examenbureaus de digitale afname van examens? Dat vroegen we aan Saskia Jongens en Linda Bakker, beide werkzaam bij het Nova College.
”We zijn in 2019 gestart met ESS Theorie. Examens afnemen via papier kostte ons veel tijd. Je moet examenversies kopiëren voor de studenten en docenten moeten achteraf alles nakijken. Bij digitaal examineren heb je bij meerkeuzevragen gelijk de resultaten. Daarnaast is het risico op fouten en fraude groter op papier. Dat zijn twee grote voordelen van digitale afname.
Proefdraaien
We vonden het in het begin wel spannend, maar dat kwam voornamelijk voort uit angst voor het onbekende. Hoe werkt het precies? Gaat het wel goed als studenten hun eigen laptop gebruiken (BYOD)? Wat moeten we allemaal van tevoren regelen?
We zijn eerst rustig gaan proefdraaien. Dat was echt noodzakelijk. Het begin is altijd lastig maar na de aanloopperiode zijn de studenten en docenten nu tevreden.
Toen wij begonnen met ESS Theorie waren er nog geen instructiefilms beschikbaar. Wij hebben de handleidingen doorgenomen en zo hebben we ESS Theorie ons eigen gemaakt. We hebben naderhand nog wel een instructie van Schoolyear gekregen. Dat was waardevol en nuttig.
We zijn nog niet gestart met ESS Praktijk. We hebben de instructiefilms en handleidingen hiervan bekeken. Het ziet er anders uit dan ESS Theorie en het vinden van bepaalde opdrachten lijkt nog niet altijd logisch. Maar we gaan hier op termijn wel mee aan de slag.
Examens maken op eigen laptops
Studenten maken de examens op hun eigen laptop. Zij werken binnen de beveiligde examenomgeving van Schoolyear. Dat werkt voor de studenten fijn omdat ze op een bekend device werken en voor ons werkt het prettig omdat we niet voor iedere student apparatuur aan hoeven te schaffen. En is het veilig en fraudebestendig.
We schaften wel een laptopkar aan, mocht het werken met eigen laptops toch voor problemen zorgen. We hebben dus wel eigen laptops achter de hand. En op bepaalde schoollocaties zijn computerlokalen ‘internetproof’ gemaakt.
Jullie ervaring?
”Het is efficiënter en de beoordeling verloopt objectiever. Van de gesloten vragen zie je gelijk de resultaten. Dat scheelt ontzettend veel tijd. Wij zeggen ESS Theorie: Doen!”
Ga terug naar het overzicht