Leiderschap van de toekomst staat of valt met soft skills
Leiderschap. Het is een uiterst actueel onderwerp. Want hoeveel leiders zijn er de afgelopen tijd niet onderwerp geweest van (vaak heel stevige) discussie. De specialistenopleiding Leidinggevende Team/Afdeling/Project is minstens net zo actueel. Hans Pécasse, als coach en docent binnen ROC Midden Nederland mede verantwoordelijk voor deze BBL-opleiding: ”De leider van de toekomst is dienend, empathisch, geeft vertrouwen, zorgt dat het team als geheel optimaal kan presteren en zet individuele teamleden zo veel mogelijk in hun kracht. Hij is daadkrachtig, zeker, want het team heeft natuurlijk wel bepaalde doelen te halen. Sterker nog, juist door nieuw leiderschap, leiderschap dat zich door en door bewust is van het belang van zogeheten soft skills, functioneren zowel het team als geheel als de teamleden individueel beter. Met meer werkplezier.”
Praktijkgericht
Micha Essid, Teamleider Bedrijfsbeveiliging bij de Christelijke Onderwijs Groep Vallei en Gelderland-Midden heeft zijn diploma Leidinggevende inmiddels op zak: ”Eén van de vele pluspunten van de opleiding vind ik het praktijkgerichte. Er is natuurlijk ook aandacht voor de theorie, in die zin dat je inzicht krijgt in verschillende leiderschapsmodellen, maar de focus ligt vooral op hoe je acteert in jouw dagelijkse praktijk. Op situationeel leiderschap dus. Tijdens de opleiding en door het jaar heen werk je aan de hand van uiteenlopende opdrachten aan je portfolio. Dat portfolio weerspiegelt door de tijd hoe jij je ontwikkelt in je leiderschap, hoe je groeit als leider”.
Hans Pécasse haakt daar op aan: ”Het mooie aan deze opleiding is dat allereerst overduidelijk wordt gemaakt dat goed leiderschap begint met leiding kunnen geven aan jezelf. Dat betekent dus dat je als toekomstig leider in het nu naar jezelf zult moeten durven kijken en dat je jezelf een spiegel moet durven voorhouden.”
Micha herkent dit maar al te goed: ”Zelfreflectie is erg belangrijk. Want om helder te krijgen wat jouw leiderschapscapaciteiten zijn, moet je eerst jezelf goed leren kennen. Je krijgt zo inzicht in je ontwikkel- en verbeterpunten. Zodat je daar gericht aan kunt werken. Om stapje voor stapje een effectievere leider te worden. En ja, ook een beter persoon. Want wat ik allemaal geleerd heb tijdens de opleiding komt niet alleen van pas in mijn werk, ik heb er daarbuiten ook zeker profijt van.”
Diversiteit
Hans: ”Een pluspunt van de opleiding is zonder meer ook de diversiteit van de studenten. De zorg, de politie, defensie, commercie, de agrarische sector, overal komen ze vandaan. Ze nemen niet alleen hun verschillende achtergronden, al hun verschillende werksituaties en daarmee al hun verschillende ervaringen met leiderschap mee, maar dragen ze ook op elkaar over.”
Micha is het daar van harte mee eens: ”De diversiteit zorgt ervoor dat er vanuit heel uiteenlopende perspectieven naar leiderschap wordt gekeken. Dat heeft er zeker voor gezorgd dat ik niet alleen breder ben gaan kijken naar mijn werkterrein, de beveiliging, maar dat ik ook breder ben gaan kijken naar leiderschap.”
Achtergronden en ervaringen in de meest uiteenlopende branches en sectoren, leiderschap in vaak totaal verschillende omstandigheden, soft skills… Hoe slaag je erin om zulke verschillende studenten toch eenduidig te beoordelen en te examineren? Hans: ”Dat is om te beginnen het resultaat van de nauwe en zeer prettige samenwerking met ESS. We hebben ook heel bewust de opleiding eerst als pilot gedraaid. Zodat we veel konden evalueren en waar nodig konden bijslijpen.”
Eenduidig examineren
”Juist om recht te doen aan de individualiteit en de eigenheid van elke student is ook heel bewust gekozen voor het werken met portfolio’s. Daardoor kan elke student zich veel meer vanuit zijn eigen niveau en zijn eigen specifieke situatie door de opleiding heen ontwikkelen. En hoe verschillend ook, de portfolio’s van alle studenten, via de CGI methode (Criterium Gericht Interview), ben je toch heel goed in staat om alle studenten op een zo eenduidig mogelijke manier te examineren’’.
Micha kan daarover meepraten: ”Je presenteert, zeg maar gerust je verdedigt je eigen portfolio. Ten overstaan van je docent en nog vier deskundigen op het gebied van leiderschap. Of dat moeilijk is? Ik vond het vooral uitdagend. Zoals de hele opleiding trouwens. Die mij overigens wel verder heeft gebracht. Want mede dankzij het diploma Leidinggevende heb ik de stap naar Teamleider Bedrijfsbeveiliging kunnen maken. Weet je wat helemaal mooi is? Dat mijn werkomgeving, de Christelijke Onderwijs Groep Vallei en Gelderland-Midden, een leerbedrijf is. Waar we ook studenten opleiden tot beveiliger. Mijn interactie met hen is mede dankzij de opleiding veel wezenlijker geworden.”
Schot in de roos
Zo’n ervaring sterkt Hans Pécasse alleen maar in zijn overtuiging dat de opleiding Leidinggevende een schot in de roos is: ”De opleiding staat als een huis. Voorziet overduidelijk in een behoefte. De samenwerking tussen het onderwijs, het bedrijfsleven en ESS heeft zich dus weer bewezen. Tegelijk is er altijd ruimte voor verbetering. Zo denk ik dat de opleiding in zijn opzet nog toegespitster zou kunnen. En dat er flink gesneden zou mogen worden in de administratieve rompslomp die er nu nog bij komt kijken. Juist: less is more, ook hier!”
Ga terug naar het overzicht