Digitaal portfolio: prachtwerk in uitvoering
Nieuwe kwalificatiedossiers, anders verantwoorden, digitaal examineren… Ontwikkelingen die bewijzen dat het examineren in het mbo voortdurend in beweging is. Ontwikkelingen ook – zoals op tal van plekken iop deze pagina te lezen is – waarop wij van ESS inspelen en waarover wij voortdurend afstemmen met zowel de scholen als het bedrijfsleven. Zo wordt er geëxperimenteerd met een digitaal portfolio, waarmee studenten gevolgd en beoordeeld kunnen worden volgens de uitgangspunten van anders verantwoorden.
Flexibel inzetbaar en persoonsgericht
Hiervoor experimenteren we met een digitaal portfolio waarin bewijzen en examens samen komen. Daarbij kunnen bewijzen diverse vormen en inhoud hebben. Dit maakt het systeem flexibel inzetbaar en persoonsgericht.
Met alle voordelen van dien. Zo staan alle bewijzen van een student bij elkaar in een digitale omgeving. Dat maakt voor iedere betrokkene de ontwikkeling en de voortgang van de student inzichtelijk. Bovendien raakt er nooit meer iets kwijt en is van elk bewijsstuk direct duidelijk bij welke leeruitkomst of kerntaak het hoort. Tot slot kan het digitaal portfolio ook later nog dienen als ‘showcase’. Daarmee kan een student, bijvoorbeeld bij een vervolgopleiding en/of een sollicitatie, laten zien wat hij of zij allemaal geleerd heeft.
Heldere rolverdeling
Nog een belangrijk voordeel: de rechten en rollen in het systeem zijn duidelijk vastgelegd. Dat zorgt voor een heldere rolverdeling voor alle betrokken personen van binnen en buiten de school. Iedere persoon krijgt alleen toegang tot de functionaliteiten en verantwoordelijkheden die bij zijn of haar rol horen.
De basis van het digitale portfolio staat inmiddels. Samen met pilotscholen en Paragin, de ontwikkelaar van het systeem, wordt het systeem op dit moment verder ingericht. Daarbij onderzoeken we bijvoorbeeld welke manieren er zijn om te komen tot een eindbeoordeling van een examenportfolio.
Ontwikkelings- en examenportfolio
We werken samen met inhoudsdeskundigen van scholen aan de aansluiting van een ontwikkelings- en een examenportfolio. Samen zoeken we naar de best passende vorm en inhoud voor de kwalificatie en de schoolcontext.
Ga terug naar het overzicht