Op 13 mei bespraken we met docenten van zeven scholen het portfolio-examen voor kerntaak 1 van de opleiding Interieuradviseur.
Wat is er anders?
Op verzoek van de scholen ontwikkelde ESS een examen waarbij de student, onder begeleiding van een docent, werkt aan portfolio-opdrachten. Deze portfolio-opdrachten vormen samen een examenportfolio op eindniveau.
Zowel de kwaliteit van het portfolio als de eindpresentatie wegen mee in het eindcijfer. Eerst wordt een voorlopig cijfer bepaald voor het portfolio. Vervolgens vindt de examenopdracht plaats. Tenslotte wordt het eindcijfer bepaald.
Eindcijfer
Bij het berekenen van het eindcijfer is gekozen voor een weging. De kwaliteit van het portfolio maakt 80% uit van het eindcijfer en de eindopdracht 20%. Een school kan hier van afwijken, met een onderbouwing van deze keuze, voor de eigen examencommissie.
Rubric
Voor de beoordeling van de eindopdracht is een rubric toegevoegd. Hiermee is het onderscheid tussen een onvoldoende, voldoende, goede en zeer goede eindopdracht te maken. Zowel het portfolio als de eindopdracht moeten minimaal voldoende zijn.
Uitdaging
Voor de scholen is het van belang om te blijven kalibreren over de beoordeling van de portfolio-opdrachten. De student die gebruik maakt van AI moet aantonen op welke manier het bewijs bij de portfolio-opdracht tot stand gekomen is.
Vervolg
De deelnemers van de bijeenkomst spreken hun goedkeuring uit dus het portfolio-examen zal ook voor de overige kerntaken gemaakt worden. Een aantal deelnemers biedt aan om tekstueel tegen te lezen.
In juni wordt het examen ter vaststelling aangeboden waarna het examen vanaf volgend schooljaar beschikbaar is. Het huidige examen wordt uitgefaseerd.
Van deze online bijeenkomst is een opname gemaakt. Wil je meer informatie en/of de opname terugkijken? Neem dan contact op met Muriel Veenstra.