Interieuradviseur: examinering op school
De ervaring van Ingrid Wiendels is dat de werkzaam-heden van studenten tijdens de stage vaak verschillend zijn. Hierdoor komen onderdelen van wat een student aantoonbaar moet kunnen, onvoldoende of niet aan bod. Bovendien vinden veel stagebedrijven het examineren van studenten gedoe en rompslomp.
Ingrid Wiendels: ”Je wil elke student een gelijkwaardige basis bieden, met ruimte voor individueel talent. Want waar de ene student talent heeft voor de commerciële kant van het vak, heeft de andere juist meer feeling voor het maken van interieurplannen. Bij de één ligt de voorkeur meer bij de digitale kant van het vak terwijl de ander het liefst bezig is met styling. En toch moet je alle studenten zoveel mogelijk op dezelfde manier examineren. Een diploma vertegenwoordigt namelijk een bepaalde waarde. Studenten moeten daarop kunnen vertrouwen. Net als het bedrijfsleven; de arbeidsmarkt dus!”
Gelijkwaardigheid
Ingrid vertelt verder: ”Om de gewenste uniformiteit en gelijkwaardigheid aan te brengen werken onze studenten, naast hun stage, aan projecten. Dit zijn projecten van tien weken en zitten boordevol afwisseling. Net als in de praktijk later. Er moeten verschillende opdrachten afgerond worden; de indeling van een tiny house, een standontwerp voor een meubelmerk en de inrichting van een vakantiewoning. Soms werken studenten alleen, soms in een groep. Studenten verzamelen zo bewijzen. Project na project, opdracht na opdracht. Bewijzen voor hun vakspecifieke vaardigheden en vooral de wijze waarop ze deze weten toe te passen.
Het examen vindt plaats op school. Kandidaten kiezen op dezelfde locatie uit verschillende praktijksituaties. Dat zijn stuk voor stuk pittige situaties waarbij studenten moeten laten zien dat ze begrijpen wat er speelt. Hier gaan ze hun opgedane kennis en ervaring toepassen.
En als dat lukt dan zijn wij als school natuurlijk trots. Want dit is ons doel: meehelpen aan de ontwikkeling van de stu-dent. Samen op zoek gaan naar de talenten van studenten en hen laten uitgroeien tot deskundige en zelfverzekerde medewerkers die, hoe specifiek ook, op elke verandering weten in te spelen.
Wat Rijn IJssel met het invoeren van de praktijkopdrachten op school overduidelijk laat zien, is hoe belangrijk het is om de praktijk te betrekken bij het onderwijs. School wil in combinatie met de projecten en het examen vooral bereiken dat studenten tijdens de studie Interieuradviseur meer en meer hun eigen weg gaan en daarmee meer en meer hun eigenheid weten te vinden en vormgeven.”
Vrijer en creatiever
”In de toekomst zou ik daar graag nog verder in willen gaan” vervolgt Ingrid. ”Door te werken met portfolio’s en op basis hiervan te examineren. Zo’n opzet haalt het beste in studenten naar boven, omdat ze veel vrijer kunnen en mogen zijn. Ook is er meer ruimte voor creativiteit bij het invullen van een project.
Bovendien ‘dwing’ je studenten dan tot het maken van keuzes. Want stel dat een student bijvoorbeeld acht afgeronde projecten in het portfolio heeft en dat er daarvan maar vijf mogen meetellen voor het examen. Tja, welke vijf worden dat dan? En waarom? Wat de definitieve selectie ook wordt, het zegt alles over de eigenheid van de student. En het geeft antwoord op de vraag: ´Wie ben jij als interieuradviseur?”
”IK WIL STUDENTEN VOORAL LEREN HUN EIGENHEID TE ONTDEKKEN EN VORM TE GEVEN”
Ingrid Wiendels – docent opleiding Interieuradviseur Rijn IJssel Arnhem
Ga terug naar het overzicht